ART WEEKLY #8 ANDRES SERRANO

ANDRES SERRANO

The work is like a mirror, and it reveals itself in different ways, to different people.

Piss Christ, 1987, è l’opera di Serrano che negli ultimi trent’anni ha agitato critica, istituzioni e mercato.
Si tratta di una fotografia a colori che immortala un crocifisso immerso in un barattolo di urina, urina dell’artista.
E’ una stampa Cibachrome, ciò significa che i colori si presentano densi e profondi e, in particolare, la sua superficie è estremamente delicata, sensibile anche alla polvere. Non si ha diretta percezione del barattolo, piuttosto saltano all’occhio le sfumature oro e rosa del medium e il crocifisso immersovi.
Quest’opera vinse nel 1989 il premio Awards in the Visual Arts , promosso dal Southeastern Center for Contemporary Art e sponsorizzato dal National Endowment for the Arts.
Ma non fu il premio a renderla famosa.
Esposta negli Stati Uniti nel 1989, destò l’attenzione della classe politica americana, ed in particolare, i senatori Al D’Amato e Jesse Helms decisero di portare il caso nell’aula del senato.

Il 18 maggio 1989 D’Amato pronunciò le seguenti parole:

[…]To add insult to injury, after this group of so-called art experts picked this artist for this $15,000 prize – of taxpayers’ money; we paid for this, our taxpayers – I do not blame people for being outraged and angered, and they should be angered at us, unless we do something to change this. If this continues and if this goes unrectified, where will it end? […] This is an outrage, and our people’s tax dollars should not support this trash, and we should not be giving it the dignity. And after this piece of trash and this artist received this award, to make matters worse, the Awards in Visual Arts, this wonderful publication was put together; and who was it financed by, partially? By none other than the National Endowment for the Arts. What a disgrace[1].

L’accusa fu di volgarità, irriverenza, blasfemia, di mancanza di rispetto verso i cittadini americani, in quanto contribuenti, il cui denaro, denaro pubblico, aveva finanziato il prestigioso premio di 15.000 dollari. E non solo.
Nel 2011, ad Avignone, in occasione dell’esposizione “I believe in miracles”, l’opera fu danneggiata da degli studenti che irruppero nella sere espositiva.
Ma sono davvero i valori fondamentali del credo religioso ad essere minacciati? O forse, piuttosto, la commercializzazione dilagante delle icone stesse?
L’opera di Serrano aprì un importante dibattito culturale, politico e sociale.
Non è questa fondamentale caratteristica dell’opera d’arte?

“The only message is that I’m a Christian artist making a religious work of art based on my relationship with Christ and The Church. The crucifix is a symbol that has lost its true meaning; the horror of what occurred. It represents the crucifixion of a man who was tortured, humiliated and left to die on a cross for several hours. In that time, Christ not only bled to dead, he probably saw all his bodily functions and fluids come out of him. So if “Piss Christ” upsets people, maybe this is so because it is bringing the symbol closer to its original meaning. There was a time prior to the 17th century when the only important art, the only art that mattered, was religious art. After that, there were very few contemporary art pieces that were considered both art and religious, and “Piss Christ” is one of them[2].”

 

Letizia Liguori

[1] web.csulb.edu/~jvancamp/361_r7.html
[2] Udoka Okafor, Exclusive Interview With Andres Serrano, Photographer of ‘Piss Christ’, in «www.huffingtonpost.com», 06/04/2014

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